MVO Loont
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Ben jij een ondernemer die gezond ondernemerschap wil combineren met een positieve bijdrage aan mens, maatschappij en milieu? Dan kun je terecht bij ZB. Met het programma MVO Loont helpt ZB maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in jouw bedrijf concreet te maken.
Inspireren en motiveren
Wij inspireren en motiveren MKB'ers met concrete stappenplannen, tips & tools en diverse producten. Om te leren van je collega-ondernemers organiseert ZB regelmatig MVO-excursies bij bedrijven die vooroplopen met MVO en inspiratiebijeenkomsten. Breng ons in contact met een bestuurslid van je ondernemersvereniging of netwerkorganisatie. Op basis van de wensen en accenten, presenteren we je een maatwerkvoorstel om tijdens een ledenavond ondernemers te inspireren ook hun eigen bedrijfsvoering te gaan verduurzamen.
Bijeenkomsten en presentaties
Kennis opdoen bij andere ondernemers en experts. Dat kan met de bijeenkomsten en presentaties van MVO Loont.
Samen met gemeenten organiseert ZB gemeentelijke MVOprijzen: koplopers uit het MKB op het gebied van MVO worden beloond en zijn een voorbeeld voor andere ondernemers om ook zelf aan de slag te gaan. In 2020 wordt de tweede editie van de MVOprijs Zeeuws-Vlaanderen georganiseerd. Deze prijs zal worden uitgereikt op de Contacta.
Tips van MVO Loont
Nog enkele praktische tips die je helpen bij het starten met MVO.
TIP 1. Doe niet alles in je eentje
Aan de slag met MVO? Bedenk niet alles in je eentje. Stel een MVO-team samen van ‘kanjers’, betrokken en sociale mensen van verschillende afdelingen uit je onderneming. Laat hen samen met jou een actieplan opstellen. Maak je acties SMART en niet te moeilijk. Een eerste actie kan bijvoorbeeld zijn het instellen van een ideeënbox of prijs voor het beste idee van je medewerkers.
TIP 2. Jouw probleem is mijn probleem
In het denken over MVO speelt ketenverantwoordelijkheid een grote rol. Natuurlijk kun je je eigen zaakjes goed op orde brengen, maar als de manier van werken bij je leveranciers en klanten daar niet op aansluit, dan schiet je vaak je doel voorbij. Ketenverantwoordelijkheid begint met een aantal elementen:
Lees verder http://www.mvoloont.com/inspiratie/tips/tip2
TIP 3. Houd je medewerkers fit en betrokken
Een fitte medewerker is minder vaak ziek, begint vaker fluitend met zijn werk en is mentaal ook vaak fit te noemen. Wil je ook werknemers die lekker in hun vel zitten? Stimuleer hen dan om met mooi weer op de fiets naar het werk te komen.
TIP 4. Vermarkten van groene (duurzame) producten
Je hebt prachtig duurzame producten, zet ze dan ook goed in de markt!
TIP 5. Geen kinderarbeid in je keten
Als MVO ondernemer wil je geen kinderarbeid in je keten!
TIP 6. Stappenplan ketenverantwoordelijkheid
Ketenverantwoordelijkheid is een belangrijk onderdeel van MVO, betrek je klanten en leveranciers in het verduurzamen van de gehele keten.
Experts, studies en ondernemers zeggen het allemaal: MVO loont!
MVO levert kostenbesparing op
Bijvoorbeeld door het verminderen van afval, lagere energiekosten, een lager ziekteverzuim en een efficiëntere bedrijfsvoering.
Speel sneller in op de markt
Bedrijven die strategisch met MVO bezig zijn denken meer op de lange termijn en zien veranderingen eerder aankomen en spelen daar op in. Zij zijn minder afhankelijk van economische schommelingen.
Haal positieve publiciteit
MVO is goed voor het imago van het bedrijf. Bedrijven die actief aan MVO doen hebben een streepje voor bij kredietverleners, subsidieverstrekkers en beleidsmakers. Het is dus verstandig om MVO-activiteiten te communiceren.
Verklein uw ondernemersrisico’s
MVO is op de lange termijn noodzakelijk. We leven op aarde met steeds meer mensen die steeds meer grondstoffen nodig hebben. Een toenemend aantal grondstoffen wordt schaars. MVO biedt oplossingen.
Trek nieuwe klanten
Er is steeds meer marktvraag naar MVO-bedrijven en producten. Ook de overheid koopt sinds 2010 alleen nog in bij bedrijven die kunnen aantonen dat zij aan minimale duurzaamheidseisen kunnen voldoen.
Bouw op tevreden medewerkers
MVO zorgt ervoor dat een bedrijf een aantrekkelijkere werkgever is en MVO verhoogt de arbeidsproductiviteit. Werknemers vinden het belangrijk dat zij trots kunnen zijn op het bedrijf waar zij werken.
Druk vanuit de maatschappij
De druk vanuit de maatschappij om maatschappelijk verantwoord te ondernemen wordt steeds groter. Wanneer de maatschappij niet langer accepteert dat een bedrijf te onverantwoordelijk is, kan dat leiden tot consumentenboycots, acties van maatschappelijke organisaties of personeelstekorten. Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn minder kwetsbaar voor acties en boycots.