Infoplaza
De Bibliotheek: het maatschappelijk hart in de samenleving
Taal- en digivaardigheid zijn de basis voor participatie in de samenleving en voor zelfredzaamheid van burgers. Op het Infoplaza in de ZB in Middelburg zijn het Informatiepunt Digitale Overheid en het Taalhuisloket gevestigd.
Andere instanties
Naast deze eerder genoemde loketten biedt het Infoplaza ruimte voor andere organisaties om spreekuren te organiseren aan een eigen balie en in spreekkamers. De spreekuren staan op deze pagina vermeld.
Het Infoplaza in beeld
Wie doet wat?
Inloopspreekuur Zeeuws Isolatieprogramma
Het Zeeuws Isolatieprogramma stimuleert woningeigenaren met energielabel D, E, F, G of vergelijkbaar om hun slecht geïsoleerde woningen te isoleren. Woningeigenaren met een woning met WOZ waarde tot € 461.100 en een energielabel D, E, F of G of vergelijkbaar kunnen tot € 2.050 subsidie krijgen voor één isolatiemaatregel via het Zeeuws Isolatieprogramma. Heb je vragen of hulp nodig bij het aanvragen? Bezoek dan het inloopspreekuur (va 27 augustus) of ga naar de website van het Zeeuws Isolatieprogramma.
Informatiepunt Digitale Overheid
Heb je moeite met het vinden van overheidsinformatie (bijvoorbeeld huur- en zorgtoeslag, belasting, rijbewijs, (verkeers)boetes, pensioen en uitkering)? Medewerkers van ZB helpen je met het vinden van informatie op internet en verwijzen door naar de juiste instanties. Heb je een vraag? Stel deze dan via ido@dezb.nl of bel 0118 654000.
Inloop Geldzorgen
Heb je geldzorgen of vragen over je financiele administratie? Wij kunnen helpen met adviserende gesprekken, maar ook middels intensieve hulp. Inloop Geldzorgen is een samenwerking tussen SchuldHulpMaatje, Orionis Walcheren en Humanitas Thuisadministratie. Neem contact op via coordinatorwalcheren@gmail.com / 06 44884927 of shv@orioniswalcheren.nl / 0118-432700.
Juridisch Loket
Het Juridisch Loket is er voor iedereen met een juridische vraag.
Leerwerkloket
Bij het Leerwerkloket kun je terecht voor onafhankelijk advies over leren en werken.
Bankinformatiepunt
Bankzaken zijn soms best lastig. En een bankkantoor is niet altijd in de buurt. Bij het bankinformatiepunt kun je uitleg krijgen over de app van de bank, betalen en andere bankzaken. Ook word je geholpen bij het vinden van de juiste informatie. Je kunt er geen persoonlijke bankzaken regelen, zoals rekeningen betalen of een spaarrekening openen. Daarvoor kan het bankinformatiepunt je wel in contact brengen met iemand van je eigen bank. Op de website Bankinformatiepunt.nl staat ook veel nuttige informatie.
Loket Geldzorgen
Loket Geldzorgen biedt hulp bij financiële zorgen. Je kunt er bijvoorbeeld terecht voor het krijgen van inzicht in je inkomsten en uitgaven, hoe je dit weer in balans kunt krijgen, hulp bij betalingsregelingen en doorverwijzingen naar andere organisaties.
Samen Recht Vinden
Loop je vast met (juridische) problemen? Met instanties of andere organisaties, zoals de belastingdienst, gemeente of woningcorporatie? Samen Recht Vinden helpt onafhankelijk en gratis, bij juridische problemen hebben met instanties.
Vizita
Een loket voor alle vragen over zorg, gezondheid, inkomen, welzijn en opvoeding.
Sociale Cliëntenraad Walcheren
De Sociale Cliëntenraad Walcheren geeft hulp, informatie en advies aan cliënten van Orionis en alle Walcherse minima en komt op voor hun belangen.
Taalhuis Walcheren
Wil je beter Nederlands lezen, spreken en schrijven? Wil je weten waar je een taalcursus of een taalmaatje vindt? Kom dan naar het Taalhuis Walcheren!
Sociale Verzekeringsbank (SVB)
Bijna iedereen kan met de Sociale Verzekeringsbank (SVB) te maken krijgen. De SVB voert verschillende regelingen uit, zoals de AOW, AIO, Anw, Kinderbijslag en het Persoonsgebonden budget (PGB). Soms kan het bij ingewikkelde vragen prettig zijn om persoonlijk contact te hebben met een SVB-medewerker.